TERUG NAAR OVERZICHT

Citytrip Rome 30-08-2008 tot 03-09-2008

"De eeuwige stad"

Zaterdag 30 aug. 08, 1ste dag
In de vroege ochtend vertrokken we per vliegtuig uit Charleroi en na 10u al in onze hotel aangekomen! Na aanduiden van kamers en valiezen achterlaten gingen we 's middags naar het snackrestaurant eten en nadien meteen onze eerste uitstap naar Largo di Torre Argentina (Republikeinse tempels), de eeuwenoude (3 de & 4 de eeuw vòòr Christus) ruïne genaamd: Area Sacra en domein waar vele zwerfkatten rondlopen. Santa Maria sopra Minerva , de enige echte gotische kerk van Rome (prachtige blauwe schip). Op het plein staat er een olifant die torst de zware last van een antieke Egyptische obelisk. (Volgens de gids zijn er vele obelisken zo gezegd gekregen maar waren gestolen uit Egypte).
Op 100 m verder ligt een indrukkwekkende bouwkundige wonderen Pantheon (het beste bewaarde monument uit het oude Rome). Op zonnige dagen valt er een lichtstraal door de oculus (de cirkelvormige opening van koepel) die zich langzaam door het Pantheon beweegt en de fresco’s & graven belicht. In het middeleeuwen werd de Pantheon, de Romeinse ’ tempel voor alle goden’ en later werd een kerk. Hier werd Rafaël (Italiaanse kunstenaar na zijn dood op zijn eigen verzoeken begraven. Steunbogen (stenen bogen in de muur werken als interne steunberen en verdelen het gewicht van de koepel. Vele architecten van heel de wereld zijn geinteresseerd in de architectuur van Pantheon en komen ze naar Rome om dit gebouw te bekijken.  Dan naar Piazza Navona . Dit is één van de levendigste pleinen van Rome die slenteren met de Romeinen en de buitenlandse bezoekers. Prachtige fontein van Neptunus. Verder nog een fontein die een obelisk draagt, heet Fontana dei Quattra Fuimi (vier wereldrivieren). Er is tempel van Hadrianus (beurs), zuil van Marcus Aurelius, enz die ik u niet moet opsommen want het is een heleboel!  Piazza di Spagna werd in 1735 “ de Spaanse trappen ” ontworpen. Dit is het belangrijkste trefpunt voor bezoekers van Rome. Het is een mekka voor iedereen die geinteresseerd  is in mode, winkelen of kunst. Eén Caffe Greco , een geliefde ontmoetingsplaats waren van de buitenlandse kunstenaars. Er is een prachtige Fontana della Barcaccia onder de lage druk in het aquaduct dat de fontein voedt.
We gingen allemaal vlug slapen want het was zeer vermoeiend door te weinig slapen met die vroege vlucht waarvoor we om 04u in Charleroi luchthaven moesten zijn.

Zondag 31 aug. 08, 2de dag
Vroeg uit te veren en vertrokken we om 08u naar de metro om naar de Vaticaans-stad te gaan bezoeken en wat zagen we als we toekwamen... amaai een lange file aanschuivende  mensen ongeveer 2 km lang naar de inkom van de Vaticaan. De file kwam doordat die dag op de 4e zondag van de maand valt en voor iedereen gratis toegang tot de Vaticaanstad wat normaal 14 euro kostte.  Samen met de gids besloten we om dit bezoek naar de vierde dag te verschuiven.  Dus gingen we naar de Circus Maximus .  Aan de voet van het Palatijn stond er daar vroeger de tweespanrennen  (zie de bekende film “Ben Hur”) maar er valt  daar bijna niets te zien, toch getuigt het van het bestaan.   Vervolgens gingen we naar Santa Marie in Cosmedin , een mooie & sobere kerk, mooie vloermozaiëk en in de muur van de galerij staat er de Bocca della Verità (mond der waarheid) Een grote stenen bord met leeuwenkop en een open muil. Vele toeristen steken hun hand in de   muil – het verhaal gaat over dat de hand van de leugenaars zal worden afgebeten als ze echt liegen! Het was misschien een legende? Achterkant staat er een Boog van Janus (waar de de handelaren voor de felle zon schuilden). Dan naar de rivier Tiber waar er een Ponte Rotto staat (genoemd kapotte brug uit 2 e eeuw).  Vervolgens gingen we verder naar Trastevere , de trotse en Romeinse traditionale arbeidswijk (heeft een lange geschiedenis als woongebied van buitenlanders. Vroeger werd Trastevere bevolkt door zeelieden & buitenlandse kooplui. Ook was het hier een grote Joodse gemeenschap gevestigd, die later verkaste naar de andere kant van de Tiber. Ook al maken de oude plek plaats voor pizzeria,  pubs & trendy wijnbars die nog goed bewaard gebleven. Verder tot aan een autovrij plein is een van de charme plein van Rome. Dan nog de beroemde 12 e eeuw mozaïeken in   Santa Maria in Trastevere. Op de balkon staan er 4 beelden van de pausen, nog een prachtige gevelmozaïeken en binnen ziet men nog een kapel met de kroning van de Maagd in de absis. Op het plein staat er een prachtige achthoekige fontein.
Forum: Staan er nog vele overgebleven tempelsruines, baselieken, zuilen, nog 2 sterke blijvende triomfbogen. Boven Palazzo Senatorio (achter het Capitool) kan men beste het gebied vanaf boven naar Forum bekijken. Men kunt de route die processie en triomftochten volgden over het Forum naar het Capitool . Daar kunt u de Via Sacra (Heilige Weg) herkennen. We konden echt de karresporen uit die tijd op de kasseien nog zien. Door de forum wandelden we naar Colosseum , wat een indrukwekkend gebouw waar de keizers en de rijke Romeinen gratis organiseerden voorstellingen voor het publiek met de gevechten op leven en dood tussen de gladiatoren of wilde dieren zoals de leeuwen die de Christenen doden. Via 80 ingangen met de bogen konden 55.000 toeschouwers naar binnen. We gingen ook binnen kijken en het is echt een raar gevoel te weten dat in dit gebouw zoveel doden en bloedvergieten waren gebeurd.   Het gebouw is aangetast door verwaarlozing en diefstal, maar blijft imposant.  Er werden veel gefotorgrafeerd met kleine en grote groep in en rond Colosseum.  Na de maaltijd zaten we nog op terras te genieten van de avond met dranken en gebabbel... Elke keer als we op terras ziiten, verschuiven we de tafels tot 1 grote tafel met alle doven rondom heen en Patsy, onze tolk erbij natuurlijk... Echt gezellig...

Maandag 1 sept. 08, 3de dag
We gaan naar één van de 5 catacomben ( de ondergrondse begraaf-plaats) bezoeken, namelijk: San Callisto . Om hygiënische redenen begroeven de Romeinen hun doden buiten de stadsmuren. De catacomben met een doolhof van enorm vele gangen die de nissen in het tufsteen zijn uitgehakt. De crypte van Santa Cecilia , de bekende heilige werd haar lichaam naar haar kerk in Trastevere overgebracht. Dan gingen we in de snacktaverne eten, om vervolgens naar Scala Santo (Heilige Trap) waarop Jezus de 28 treden naar het huis van Pilatus Pontus had beklommen tijdens zijn verhoor. Moeder van de keizer Constantijn zou de trap uit Jeruzalem hebben meegebracht. De gelovigen beklimmen de trap op hun knieën voor de boete-doening. Niet ver van daar bezochten we de Basiliek San Gionanni in Laterano, de eerste christe-lijke basiliek van Rome gebouwd, de moeder van alle kerken. Een prachtige vergulde houten plafond! Dan naar Piazza della Republica ( een prachtige enorme “Een van de bronnen nimfen” fontein). Naaste de fontein staat er een Thermen van Diocletianus (keizer), het grootste badhuis van Rome en kon 3000 mensen tegelijk ontvangen! Thermen bestaat niet meer maar is nu tot de grote kerk omgebouwd (Santa Maria deli Angeli).  De helft van onze groep gingen terug naar het hotel en de anderen naar Trevifontein en de Spaanse trappen om daar rond de Piazza Navona s’avonds gezellig op het terras te gaan eten.  Na de maaltijd zaten we nog op terras te genieten van de avond met dranken en gebabbel... Elke keer als we op terras ziiten, verschuiven we de tafels tot 1 grote tafel met alle doven rondom heen en Patsy, onze tolk erbij natuurlijk... Echt gezellig...  Nadien terug naar de magnifieke verlichte fontein Trevi en Spaanse trappen te bekijken en fotograferen.

Dinsdag 2 sept. 08, 4de dag
Zoals onze gids beloofde, is de grote dag aangebroken voor ons. We gaan de Vaticaanstad bezoeken. Vaticaanstad is de kleinste onafhankelijke staat ter wereld met een oppervlakte van iets meer dan 40 ha! Het Vaticaans staat op de plaats waar apostel Petrus is gemarteld, onthoofd en begraven. In de pauselijke paleizen naast de Sint Pieters zijn de Vaticaanse Musea gevestigd en met attractie als de Sixtijnse Kapel van Michelangelo en de Stanze van Rafaël behoren deze musea tot de fraaiste van Rome! Eerst keken we het museum van de Romeinse tijd tot nu, tussen het museum raakten we tot aan een prachtige Sixtijnse kapel. De muren zijn beschilderd uit de hand van schilder. De twaalf fresco’s op de zijmuren verbeelden uit de levens van Mozes en Christus en Michelangelo voltooide de decoratie van de kapelmuur met het grote fresco van Het Laatste Oordeel (1534 tot 1541) 7 jaar gewerkt! Nadien aten we in de selfservice restaurant van de Vaticaans en verlieten we via de spectaculaire wenteltrap uit 1932 naar buiten.  Langs de Vaticaanse muur gingen we binnen Sint-Pieters basiliek , wat een indrukkenwekkend bouwwerk! Kijkt naar boven van 137,5 m hoge koepel, amaai. Prachtige raam, “Heilige Stoel van Petrus”. In absis boven het barokke beeld, het licht straalt het symbool van H. Geest, duif op, tussen wolken, zonnestralen en drommen engelen. Weer naar buiten en dan naar de Pauselijke crypte, het laatste eenvoudig witte graf van Paus Johannes-Paul. Nog tijd over bezochten we de koepel van Sint-Pietersbasiliek, eerst met de lift tot de helft van koepel en gingen we over op de smalle trap met ongeveer 300 treden tot aan de top. De laatste treden waren scheef en moesten we met ons lichaam schuin stappen door de scheve trappen in de koepel.. nog nooit zoiets meegemaakt.Wat een mooi panorama over de stad Rome en Tiber. Terug naar hotel, het was onze laatste dag! Na de Vaticaansstad gingen we naar Castel Sant‘Angelo (Engelenburcht), wat een prachtige imposante fort, heeft een magnifiek uitzicht vanaf het terras over Tiber. Bronzen Engel(aartsengel Michael) op het dak van fort gemaakt door Vlaamse beeldhouwer Pieter Verschaffelt.  De bescherming van de Paus, van Vaticaanse Corridor (de gang is in 1277 gebouwd als ontsnap-pingsweg) leidt naar Castel Sant’Angelo die verdediging tijdens beleg.  De Ponte (brug) Sant’ Angelo over Tiber die omzoomd wordt met de vervaardigde standbeelden van Petrus, Paulus en 10 engelen door Bernini en zijn leerlingen. We hadden weinig tijd om daar wat te blijven en keerden we dan terug en blij alles te hebben gezien naar onze hotel.

Woensdag 3 sept. 08, 5de en laatste dag
De valiezen zijn ingepakt en zetten we deze af bij de conciërge van het hotel. Velen hebben geen goesting meer om als laatste bezienswaardigheden met de gids naar Galleria Borghese te bezoeken. 2 moedige doven gingen wel mee met Patsy de tolk en volgens hen was het de moeite waard. Prachtige en beroemde beeldhouwwerken en Renaissance kunst… De anderen gingen in kleine groepjes op eigen houtje naar het centrum om te winkelen of te kuieren in de omgeving van Piazza del Popolo (grootste plein van hartje Rome). Namiddag verzamelden we in hotel waar de bus ons kwamen afhalen voor naar de luchthaven. We hadden 1 uur vertraging, niet erg!. In Rome waren er meer dan 400 bezienswaardigheden, kerken, tempels, musea, fonteinen, obeliskels, onmogelijk voor 5 dagen!

Patsy, onze doventolk was erg vermoeid van de overtollige en te lange vertelling van onze gids. Hartelijk dank.