TERUG NAAR OVERZICHT

Reis naar Wenen 15-09-2011 tot 19-09-2011

"Hoofdstad van de klassieke muziek"

DE HABSBURGERS (1273-1918)

Dag 1 - donderdag 15 september 2011
Bij onze aankomst ’s morgens werden we in de Weense luchthaven opgewacht door onze (Italiaanse) gids Giuseppina Martin, die gelukkig vlot Engels sprak.  Na een korte kennismaking vertrokken we naar ons hotel “Alexander”.  Na het uitladen van de bagage bemerkte onze tolk Greet plots dat ze haar handtas in de bus vergeten was.  Gelukkig kon de gids de chauffeur van de bus nog bereiken en had Greet ’s avonds laat haar handtas met portefeuille etc. terug.
Na onze lunch gingen we per tram naar het Legermuseum, waar we een rondleiding kregen.  We leerden onder andere over de periode 15e-16e eeuw waarin er een strijd gestreden werd tussen het Oostenrijkse en Osmaanse (Turkse) rijk, over het Napoleontische tijdperk en over WO I en II.  Zeer interessant allemaal!

Dag 2 - vrijdag 16 september 2011
Na een heerlijk ontbijt werden we door onze gids opgepikt om een bustocht langs de belangrijkste bezienswaardigheden te ondernemen. We zagen de Stephansdom; dit monumentale gotische bouwwerk dateert uit de 16de eeuw en bevat onder meer een gotische kansel (preekstoel).  Deze preekstoel is een pareltje dat werd gemaakt uit zandsteen. Padden en hagedissen symboliseren het kwade.  De Dom werd tijdens WO II volledig verwoest maar was tegen 1952 reeds volledig heropgebouwd.  Via de drukke winkelstraten stapten we naar het Hofburgpaleis.  Daar bezochten we de keizerlijke appartementen, met verschillende rococokamers en ook kledij en portretten van Sissi.  Sissi werd in 1898 door een Italiaanse anarchist doodgestoken met een geslepen vijl.  Ze was op slag dood (61 jaar) en werd begraven in de Kaisergruftkirche.  Dit kerkje bevindt zich op de Neuer Markt, pal in de binnenstad.  In de keizerlijke grafkelder zijn bijna 150 leden uit de Habsburgerfamilie begraven waaronder, naast Sissi, ook Maria Theresia, Keizer Frans-Jozef I, Kroonprins Rudolf, Otto von Habsburg (de laatste Oostenrijkse kroonprins die in de lente van 2011 overleed).
Na een lekkere lunch (gebakken visfilet met peterselie-aardappelen) bezochten we de Staatsopera.  De Staatsopera van Wenen is het belangrijkste en grootste operahuis van Oostenrijk en wordt gezien als een van de beste ter wereld. Sinds de heropeningspremière in 1955, nadat het gebouw grotendeels was verwoest in de Tweede Wereldoorlog en daarna weer werd herbouwd, staat de opera als symbool van de vrijheid van Oostenrijk en is daardoor een belangrijk monument.  Nadien genoten we van een vieruurtje met koffie en cake in Café Central.

Dag 3 - zaterdag 17 september 2011
Na het ontbijt werden we opgewacht door de gids en dan brachten we een bezoek aan Belvedere Palace. We zagen het standbeeld van Figl, een Oostenrijkse politicus die een belangrijke rol speelde bij de ondertekening van het Staatsverdrag op 15 mei 1955 in het slot Belvedere waardoor Oostenrijk onafhankelijk werd. De VS, de USSR, Groot-Brittannië en Frankrijk besloten toen de onafhankelijkheid van Oostenrijk te herstellen volgens de grenzen van 1937, waarop Oostenrijk neutraliteit beloofde.  Oostenrijk zal zich niet aansluiten bij Duitsland en schaft de Habsburger-monarchie definitief af. Het Verdrag verbetert de relatie tussen Oost- en West-Europa.  Binnen in de Galerie zagen we de collectie van 19de en 20ste eeuwse schilderderijen, met werken van Klimt, Schiele, Kokoschka etc… Hierna zetten we onze tocht verder naar het slot Schönbrunn.  Jammer genoeg werd dit bezoek wat overschaduwd door de vele toeristen.  Het was te druk en te warm om de verschillende salons en kamers van de Habsburgse keizers goed te bekijken en daarnaast waren er ook renovatiewerken aan de gang.  In de grote tuin konden we wel de prachtige Gloriette met Neptunbronnen bewonderen.  ’s Middags aten en dronken we in Weense stijl in de Siebensternbraeu (een Oostenrijkse bierbrouwerij).
In de namiddag gingen we aan boort van een cruiseboot voor een halve rondvaart op de Donau.  ’s Avonds staken we onze voeten onder tafel  bij Fuhrgassi-Huber, in het wijndorp Grinzing, waar we konden aanschuiven aan een echt Breughelbuffet met (te) veel vlees, worsten, zuurkool en witte wijn.
We sloten deze dag af met champagne want Agnes en Frans waren grootouders geworden van een flinke kleinzoon.  Proost!

Dag 4 - zondag 18 september 2011
Deze dag vingen we aan met een bezoek aan het Huntertwasser-haus (kleurenhuis). Dit gebouw werd door Friedensreich Huntertwasser (1928-2000)ontworpen.  Deze Oostenrijkse kunstenaar en architect was vooral bekend van de door hem ontworpen kleurrijke gebouwen. Hij was voorvechter van een mens- en milieuvriendelijke bouwwijze.  We zagen fantasiekamers, togen, trappen, zuilen etc – het deed ons een beetje denken aan Gaudi in Barcelona.
Vervolgens trokken we naar het Reuzenrad in “Prater”. Het Prater is een groot park in Wenen dat oorspronkelijk een keizerlijk jachtgebied was en in 1766 door keizer Jozef II werd opengesteld voor het publiek. In 1873 werd er de wereldtentoonstelling georganiseerd. Tot 1920 werd er nog gejaagd in het Prater. Het oorspronkelijke Prater werd in de loop der tijd ook een industriegebied.  In de wachtzaal voor het reuzenrad was er tentoonstelling over de geschiedenis en zagen we bvb dat het rad tijdens WO II verwoest werd door de bombardementen van de geallieerden en dat er van het oorspronkelijke rad nog enkel het ijzeren geraamte overgebleven was, alle houten blokken waren vergaan tot as.  In het rad krijg je een mooi panorama van de stad Wenen met de Stephansdom als middelpunt.
Na dit rondje in de lucht was het tijd geworden om afscheid te nemen van onze gids.  Dit werd een emotioneel moment want zij had ons heel goed begeleid tijdens onze trip!  Hierna liepen we nog even rond in het pretpark, waar er ook een wassenbeeldmuseum Madame Tussauds geopend was (sinds april 2011).  We zagen verschillende beelden van historische figuren, maar ook sportlui en andere bekende sterren.  Uiteraard hebben we samen met de artiesten geposeerd.
Onze citytrip werd afgesloten in het wijndorp Cobenzl, een buitenwijk van Wenen.  Vanop deze heuvel kregen we een goed overzicht van de stad en konden we genieten van een beetje frisse natuurlucht want het was 28°C en mooie foto’s maken.  Uiteraard kon een terrasje niet ontbreken.
Na ons laatste avondmaal was het hoog tijd geworden om onze tolk Greet te bedanken.  Heel de groep was zeer tevreden over haar prestaties en bedacht haar met een cadeau.  Nogmaals bedankt Greet!

Dag 5 maandag 19 september 2011
De dag van ons vertrek was de temperatuur plots gezakt tot 14°C en viel er regen uit de lucht.  Onze vlucht vertrok pas ’s avonds dus de laatste dag  werd voornamelijk al shoppend doorgebracht en afgesloten met een kopje koffie.